JIZO-SAMA 地蔵様

Publié le par Zhealy

JIZO-SAMA

 

 地蔵様


Il y a 3 ans, j'avais trouvé cet article sur les Jizô-Sama.




http://search.japantimes.co.jp/cgi-bin/ek20050818wh.html


"So, what the heck is that?
By ALICE GORDENKER


Dear Jan,


(...) The statue (...) was wearing a cloth bib and beanie, an immediate tip off that it represents a deity called Jizo, although most Japanese use full honorifics and say either O-Jizo-san or O-Jizo-sama.


Jizo originated in India as the bodhissatva Kshitigarbha and spread with Buddhism first to China and Korea and then to Japan.


The earliest record of this deity in Japan is from the eighth century, according to Kunihiko Shimizu, a Jizo scholar and assistant professor at Kanazawa University. Later, Jizo became an object of worship and gradually one of the Japan's most beloved and popular divinities. His main gig is to watch over children and babies (thus the sissy outfit) but he is also the guardian of expectant mothers, fireman, pilgrims and travelers. Basically, we've all got a friend in Jizo. Most of the Jizo statues you see along roads in Japan date back to the Edo period (1603-1867), Prof. Shimizu told me. They were erected along travel routes for the convenience of travelers and pilgrims, who would stop at such dosojin (roadside gods) and pray for a safe onward journey.

 

Despite the fact that Japanese traffic fatalities have decreased steadily since the 1970s, it has become more and more common to see temporary memorials along Japanese roads, according to Nobuho Tomita, professor of victimology at Tokiwa University and vice chairman of the National Network for Victim Support. This, he said, reflects growing comfort in Japan with public displays of grief. "Survivors used to be expected to keep a stiff upper lip," Prof. Tomita explained. "But now people will say things like 'uchi ni himenaide soto ni dashitemo ii' (don't keep [your grief] bottled up, it's ok to let it out)." (...) "

 

 

Je reprends ce qui est écrit:

 

JIZÔ- SAMA est donc une divinté Boudhiste, apparue au 8ème siècle au Japon. C'est une des figures divines qu'affectionnent le plus les japonais. Il est habituellement représenté avec un bonnet et un bavoir rouge.

 

Il est le protecteur des enfants et des nouveaux-nés, des femmes enceintes, des pompiers, des voyageurs et des pélerins.

On peut voir de nombreuses  statues le long des routes et dans les forêts. La plupart d'entre elles datent de la période d'EDO. Les pélerins et les voyageurs s'arretaient pour prier devant les représentation.

Aujourd'hui, bien que le nombre de morts sur la route diminue au Japon, on retrouve des Jizô parmi les mémoriaux, sur les lieux d'accidents.


Publié dans Passionnément

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michel 20/04/2009 14:00

Il s'agit bien de Ksitigarbha. Il fait partie des huit grands bodhisattva. Il se consacre plus particulièrement à tous ceux qui souffrent en enfer, et aux petits enfants décédés.

Zhealy 17/05/2009 22:27


Merci de m'informer du nom bouddhique.